Pandemin har haft en stor påverkan på flygbranschen och SAS har inte varit undantaget. Flygbolaget har haft stora utmaningar att hantera under den senaste tiden, men har också lyckats anpassa sig till den nya situationen på ett framgångsrikt sätt. Här är en titt på hur SAS har hanterat utmaningarna under pandemin och vad de har gjort för att återhämta sig.
Anpassning till en ny verklighet
SAS var tvungna att anpassa sig snabbt till den nya verkligheten som pandemin skapade. Det innebar bland annat att ställa in många flygningar och att göra omfattande kostnadsbesparingar. Men det innebar också att anpassa flygbolagets strategi till den nya situationen. SAS fokuserade på att erbjuda mer flexibla biljettalternativ och att ha en hög grad av säkerhet ombord på flygplanen.
Samarbeten med andra flygbolag
SAS har ett tätt samarbete med andra flygbolag i Star Alliance, vilket har varit till stor hjälp under pandemin. Samarbetet har gjort det möjligt för SAS att erbjuda fler destinationer och att få tillgång till fler resenärer. Samarbetet har också gjort det möjligt för SAS att erbjuda sina kunder mer flexibla biljettalternativ.
Säkerhetsåtgärder ombord
SAS har satt säkerheten högst på agendan under pandemin och har vidtagit omfattande åtgärder för att skydda sina passagerare och personal. De har bland annat infört krav på munskydd ombord på flygplanen och har också satt upp skärmar mellan sittplatserna för att minska risken för smittspridning.
Digitalisering
SAS har också satsat på att digitalisera sina tjänster för att göra det lättare för kunderna att boka och hantera sina resor. De har utvecklat en ny mobilapp som gör det möjligt för kunderna att boka, checka in och få uppdateringar om sina flygningar på ett smidigt sätt. Detta har varit särskilt viktigt under pandemin när många kunder föredrar att hantera sina resor digitalt.
Återhämtning
SAS har lyckats anpassa sig till den nya situationen på ett framgångsrikt sätt och börjar nu återhämta sig. De har ökat antalet flygningar och erbjuder nu fler destinationer än tidigare. SAS har också sett en ökning i antalet bokningar på senare tid, vilket tyder på att resandet börjar återgå till det normala.